Wijn voor iedereen toegankelijk


Kwaliteitsproducenten zijn het beu

Stel je bent een cava producent en je streeft een ultieme kwaliteit na. Jij produceert niet op volume, dus jou opbrengst van een ongeveer een derde van de volumeproducenten. Dan zou je wel graag een hogere prijs willen aanhouden en daar zit het probleem. Alle cava’s worden voor het gemak over dezelfde kam  geschoren. De cava wordt in goedkope restaurants gepresenteerd als bubbels van het huis, maar vaak gaat het om goedkope cava. Het kan ook bijna niet anders, want trek de BTW en de accijns er maar eens vanaf en dan zie je dat er weinig marge overblijft. Kortom, de frustratie van de kwaliteitsproducenten is dat zijn een eigen label willen hebben wat wettelijk is vastgelegd. Dit moet hen beschermen tegen speculanten die goede cava maken en de nieuwe term gaan misbruiken. Dit is geen nieuw fenomeen, eerder is dit al gebeurd met bijvoorbeeld de champagne, prosecco en chianti.  Iedere producent gebruikte de benaming te pas en onpas. Dit leverde een devaluatie op voor de kwaliteitsproducenten. Veel cava producenten die hun product gewaardeerd willen zien, stappen momenteel uit de appellatie in de hoop dat ze op termijn een nieuwe term kunnen bemachtigen. Anderzijds mogen ze nu de naam cava ook niet meer gebruiken. De Fransen hadden daar de naam cremant voor bedacht. Wellicht wordt een Spaanse cremant.

De man in de straat
Cava wordt door de gewone man gezien als een goedkope schuimwijn. Wie geen kwaliteits prosecco of champagne kan of wil betalen, grijpt naar de armeluis champagne. En dit is nu net waar het schoentje wringt.  Maar niet alle cava’s zijn hetzelfde, maar de naam cava geeft nu eenmaal de indruk bij de meeste ‘gewone’  mensen die dit via de supermarkt kopen dat het gaat om goedkope bubbels. Feitelijk is er een verkeerd imago ontstaan. Helaas ontstaat er op deze wijze een eenzijdig negatief beeld voor de wijnboeren die wel op kwaliteit produceren.  Er  bestaat er goede cava en slechte champagne. Je moet het kaf van het koren scheiden en dat is voor de doorsnee consument niet makkelijk. Doordat de wijn wordt gedumpt net voor de feestdagen tegen bodemprijzen doet ook geen goed aan het imago van de cava.